Alexanderteknik og musikere:
Jeg har i det meste af mit liv spillet cello og derved er
der opstået en naturlig interesse for at arbejde med musikere
med deres specielle udbytte af Alexanderteknikken.
I mit daglige arbejde med musikere, møder jeg mange
(ind imellem også helt unge musikere), der konsulterer mig
på grund af et eller andet fysisk problem der kan relateres
til deres instrument - og i det hele taget det at spille musik
professionelt, med det pres og den stress der følger med.
Arbejdet med Alexanderteknikken giver musikere et meget vigtigt
og særdeles brugbart redskab i arbejdet med at skabe større
bevidsthed om hvordan de bruger sig selv i forhold til deres
instrumenter og arbejdsstillinger.
Alexander Teknikken adskiller sig jo meget fra andre "bevægelses teknikker",
ved at være en teknik man tager med sig og bruger i sin hverdag.
Det er ikke en gymnastikform man kun kan lave på bestemte steder,
i en bestemt påklædning, men en teknik man skal tage med sig overalt
i sin hverdag, i kontakten med instrumentet, i stressede situationer,
i rolige stunder, i både øve og koncert situationen, osv. osv.
Alexander Teknikken er en "hjælp til selvhjælps" teknik.
Uanset instrument og genre oplever rigtig mange musikere, at
spændinger og gentagne bevægelsesmønstre giver "arbejdsskader",
der bla. viser sig som smerter i leddene, hovedet, nakken, skulderen,
ryggen eller lænden , eller som seneskedehindebetændelse,
vejrtrækningsproblemer, o.a.
Det Alexanderteknikken arbejder med, er at genoprette den
naturlige balance i kroppen og skabe bevidsthed om, hvordan
vi bruger os selv, så der opstår færrest mulige spændinger og ubehag.
Vi binder alt for meget energi i vores spændinger, men når vi
begynder at bruger os selv så hensigtsmæssigt som muligt, vil kroppen
ikke længere være låst fast i uhensigtsmæssige vanebundne spændinger
og stress, og dens ressourcer kan derfor udnyttes fuldt ud.
Dette vil også sige, at vi får mere energi til rådighed, da vi ikke
længere binder en masse energi i spændingerne. Det vil samtidig påvirke
evnen til koncentration og indlæring, da alle responser og reflexer
bliver meget mere præcise.
Mange musikere føler, efter at have stiftet bekendskab med Alexanderteknikken,
et mærkbart overskud, både fysisk og i forhold til de musikalske og
instrumentale udfordringer de møder.
|
|
|